«Христос Воскресе из мертвых, смертию смерть поправ, и сущим во гробех живот даровав» — это пасхальный тропарь — самое радостное песнопение в круге всего церковного богослужения. Его поют и читают 40 дней: со дня Светлого Христова Воскресения до Вознесения.
В статье — молитвы, стихиры, ирмосы, звучащие на богослужении в Пасхальную ночь в православных храмах и в домах верующих.
А здесь статья: Часы Пасхи в Светлую неделю+все нюансы молитвенного правила до Вознесения и Троицы
Что поют в храме в Пасхальную ночь
Одно из самых радостных песнопений – Канон Пасхи пера прп. Иоанна Дамаскина. Большинство канонов церковного года читаются, а этот – весь поется. Его можно не только слушать в храме, но читать (или петь) также дома. А при подготовке ко причастию на Светлой седмице он заменяет каноны Христу, Богородице и Ангелу-Хранителю.
Ирмосы пасхального канона
- Воскресе́ния день, просвети́мся, лю́дие. Па́сха, Госпо́дня Па́сха: от сме́рти бо к жи́зни и от земли́ к небеси́ Христо́с Бог нас преведе́, побе́дную пою́щия (евреев Бог вывел из Египта, спасенные от гибели в Чермном море, они воспели победную песнь – и так и мы, христиане, спасены и переведены Христом от смерти к жизни).
- —
- Прииди́те пи́во пие́м но́вое, не от ќамене непло́дна чудоде́емое, но нетле́ния исто́чник, из гро́ба одожди́вша Христа́, в Не́мже утвержда́емся (чудо, когда Бог во время странствия израильтян по пустыне по молитве Моисея извел из скалы – «неплодна камене» – воду, сопоставляется с тем, как из гроба Христа истекает источник нетления).
- На Боже́ственней стра́жи, Богоглаго́ливый Авваку́м да ста́нет с на́ми, и пока́жет светоно́сна А́нгела, я́сно глаго́люща: днесь спасе́ние ми́ру, я́ко воскре́се Христо́с, я́ко всеси́лен (видение ветхозаветного Аввакума относится к ангелу, приносящему весть о Воскресении Христа).
- У́треннюем у́треннюю глубоку́, и вме́сто ми́ра песнь принесе́м Влады́це, и Христа́ у́зрим пра́вды Со́лнце, всем жизнь возсия́юща («утреневати» – «пристально вглядываться [во время предрассветных сумерек]»; «вместо мира песнь принесем» — жены-мироносицы ранним утром спешили ко гробу Спасителя).
- Снизше́л еси́ в преиспо́дняя земли́ и сокруши́л еси́ вереи́ ве́чныя, содержа́щыя свя́занныя, Христе́, и тридне́вен я́ко от ки́та Ио́на, воскре́сл еси́ от гро́ба (эту песнь воспел пророк Иона, находясь 3 суток во чреве кита. Погружение Ионы на дно моря и последующее освобождение соотносится с сошествием Христа во ад и Воскресением на 3 день).
- О́троки от пе́щи изба́вивый, быв Челове́к, стра́ждет я́ко сме́ртен, и стра́стию сме́ртное в нетле́ния облачи́т благоле́пие, Еди́н благослове́н отце́в Бог и препросла́влен (Вавилонский царь Навуходоносор бросил в раскаленную печь трех еврейских отроков,Тот, Кто их спас от смерти, Сам принял страдания, чтобы облечь смертную природу красотой нетления: «в нетления облачит благолепие»)
- Сей нарече́нный и святы́й день, еди́н суббо́т Царь и Госпо́дь, пра́здников пра́здник и торжество́ есть торже́ств, во́ньже благослови́м Христа́ во ве́ки. (текст построен вокруг слов святителя Григория Богослова).
- Свети́ся, свети́ся, но́вый Иерусали́ме: сла́ва бо Госпо́дня на тебе́ возсия́. Лику́й ны́не и весели́ся, Сио́не, Ты же, Чи́стая, красу́йся, Богоро́дице, о воста́нии Рожде́ства Твоего́ (воспевает Пресвятую Богородицу) .
После 6-й песни Канона три раза поётся известная многим песнь посвященная Воскресению Христову.
Воскресная песнь
Воскресе́ние Христо́во ви́девше, поклони́мся Свято́му Го́споду Иису́су, Еди́ному Безгре́шному, Кресту́ Твоему́ покланя́емся, Христе́, и свято́е Воскресе́ние Твое́ пое́м и сла́вим: Ты бо еси́ Бог наш, ра́зве Тебе́ ино́го не зна́ем, Имя Твое́ имену́ем. Прииди́те вси ве́рнии, поклони́мся свято́му Христо́ву Воскресе́нию: се бо прии́де Кресто́м ра́дость всему́ ми́ру. Всегда́ благословя́ще Го́спода, пое́м Воскресе́ние Его́: распя́тие бо претерпе́в, сме́ртию смерть разруши́.
И трижды:
Воскре́с Иису́с от гро́ба, я́коже прорече́, даде́ нам живо́т ве́чный и ве́лию ми́лость.
После 9-й песни — еще одно красивейшее песнопение.
Ексапостиларий (светилен) Пасхи
Ексапостиларий (от глагола «высылаю») — важный церковный стих символизирует выход Апостолов на проповедь Евангелия — это вершина, кульминация всего канона. Предшествует наиболее торжественной части утрени. Вот его слова:
«Плотию уснув, яко мертв, Царю и Господи, тридневен воскресл еси, Адама воздвиг от тли и упразднив смерть: Пасха нетления, мира спасение».
Перевод: Плотию уснув, как смертный, / Ты, Царь и Господь, / на третий день воскрес, / Адама воздвигнув из тления и упразднив смерть. / Пасха нетления, / мира спасение!
Тропарь, глас 5
Христо́с воскре́се из ме́ртвых, / сме́ртию смерть попра́в, / и су́щим во гробе́х живо́т дарова́в.
Не нуждается в переводе, тропарь Пасхи все православные знают наизусть.
Ипакои, глас 4
Ипакои (от греческого глагола υπακουο – прислушиваться, отвечать, откликаться, быть послушным) по Уставу положены на воскресной утрени после Полиелея.
Предвари́вшыя у́тро я́же о Мари́и / и обре́тшыя ка́мень отвале́н от гро́ба, / слы́шаху от а́нгела: во све́те присносу́щнем Су́щаго, / с ме́ртвыми что и́щете я́ко челове́ка; / ви́дите гро́бныя пелены́, тецы́те, и ми́ру пропове́дите, / я́ко воста́ Госпо́дь, умертви́вый смерть: / я́ко есть Сын Бо́га, спаса́ющаго род челове́ческий.
Кондак, глас 8
А́ще и во гроб снизше́л еси́ Безсме́ртне, / но а́дову разруши́л еси́ си́лу, и воскре́сл еси́ я́ко победи́тель Христе́ Бо́же, / жена́м мироно́сицам веща́вый, ра́дуйтеся: / и Твои́м апо́столом мир да́руяй, / па́дшим подая́й воскресе́ние.
Задостойник, глас 1
Задостойник напоминает о Благой Вести, которую Ангел принес Деве Марии. Вместе с вестью о рождении Богомладенца идет и весь о Крестной смерти, но и о последующем Воскрешении.
А́нгел вопия́ше Благода́тней: / Чи́стая Де́во, ра́дуйся, / и па́ки реку́, ра́дуйся: / Твой Сын воскре́се / тридне́вен от гро́ба, / и ме́ртвыя воздви́гнувый, / лю́дие весели́теся.
Стихиры Пасхи, глас 5:
- Да воскреснет Бог, / и расточатся врази Его.
- Пасха / священная нам днесь показася; / Пасха нова святая; / Пасха таинственная; / Пасха всечестная. / Пасха Христос Избавитель; / Пасха непорочная; / Пасха великая; / Пасха верных. / Пасха двери райския нам отверзающая. / Пасха всех освящающая верных.
- Перевод: Да восстанет Бог / и рассеются враги Его. Пасха священная в сей день нам явилась, / – Пасха новая, святая, / Пасха таинственная, Пасха всеми чтимая. / Пасха – Христос Избавитель; / Пасха непорочная, / Пасха великая, / Пасха верных, / Пасха двери рая нам открывшая, / Пасха, освящающая всех верных.
- Яко исчезает дым, / да исчезнут.
- Приидите / от видения жены благовестницы, / и Сиону рцыте: / приими / от нас радости благовещения, Воскресения Христова: / красуйся, ликуй / и радуйся, Иерусалиме, / Царя Христа узрев из гроба, / яко жениха происходяща.
- Перевод: Как исчезает дым, / да исчезнут. Идите после видения, жены-благовестницы, / и Сиону возгласите: / «Прими от нас радость благовестия о воскресении Христовом!» / Веселись, ликуй и радуйся, Иерусалим, / Царя-Христа узрев, как жениха, / из гроба выходящим.
- Тако да погибнут грешницы от Лица Божия, / а праведницы да возвеселятся.
- Мироносицы жены, / утру глубоку, / представша гробу Живодавца, / обретоша Ангела / на камени седяща, / и той провещав им, / сице глаголаше: / что ищете Живаго с мертвыми; / что плачете Нетленнаго во тли? / Шедше, проповедите учеником Его.
- Перевод: Так да погибнут грешники от лица Божия, / а праведники да возвеселятся. Жены-мироносицы / глубоким утром, / гробнице жизни Подателя представ, / нашли Ангела, на камне восседавшего, / и он, обратившись к ним, так возглашал: / «Что вы ищете Живого между мертвыми? / Что оплакиваете Нетленного как подвергшегося тлению? / Возвратившись, возвестите ученикам Его!»
- Сей день, егоже сотвори Господь, / возрадуемся и возвеселимся в онь.
- Пасха красная, / Пасха, Господня Пасха! / Пасха всечестная / нам возсия. Пасха, / радостию друг друга обымем. / О Пасха! / Избавление скорби, / ибо из гроба днесь, / яко от чертога / возсияв Христос, / жены радости исполни, глаголя: /проповедите апостолом.
- Перевод: Это день, который сотворил Господь, / возрадуемся и возвеселимся в оный! Пасха радостная, / Пасха, Господня Пасха, / Пасха всесвященная нам взошла. / Пасха! Радостно друг друга обнимем. / О, Пасха – избавление от скорби! / Ибо из гроба в сей день, / как из брачного чертога просияв, Христос / жен исполнил радости словами: / «Возвестите Апостолам!»
- Воскресения день, / и просветимся торжеством, / и друг друга обымем. / Рцем братие, / и ненавидящим нас, / простим вся Воскресением, / и тако возопиим: / Христос воскресе из мертвых, / смертию смерть поправ, / и сущим во гробех живот даровав.
- Перевод: Слава, и ныне: Воскресения день! / И засияем торжеством / и друг друга обнимем; / скажем: «Братья!» / и ненавидящим нас, / – всё простим ради воскресения / и так возгласим: / «Христос воскрес из мертвых, / смертию смерть поправ, / и тем, кто в гробницах, жизнь даровав!»
Молитва Святой Пасхе для домашнего чтения
О, Священнейший и Величайший Свете Христе, Возсиявый всему миру паче солнца в Воскресении Твоем! В сей пресветлый и преславный и спасительный день Святыя Пасхи, ликуют вси ангели на небеси и всяка тварь веселится и радуется на земли и всякое дыхание прославляет Тя, Творца своего.
Днесь отверзошася райския врата, и свободишася умершия во ад сошествием Твоим. Ныне вся исполнишася света, небо же земля и преисподняя. Да приидет убо Твой свет и в наши мрачныя души и сердца и да просветит нашу тамо сущую нощь греха, да и мы сияти будем светом правды и чистоты в пресветлыя дни Воскресения Твоего, яко же новая тварь о Тебе.
И тако просвещеннии Тобою изыдем свещеноснии во сретении Твое, исходящему Тебе из гроба, яко Жениху. И яко возвеселил еси в пресветлый день сей явлением Своим святых дев зело заутра с миры ко гробу Твоему пришедших, тако и ныне просвети нощь глубокую страстей наших и возсияй нам утро безстрастия и чистоты, да узрим Тя сердечными очесы краснаго паче солнца Жениха своего и да услышим паки вожделенный глас Твой: Радуйтеся!
Молитва ко Господу Иисусу воскресшему
Сла́ва Тебе́, Го́споди Иису́се Христе́, Бо́же мо́й, я́ко па́ки сподо́бил мя́ еси́ недосто́йнаго, преше́дши по́прище свята́го поста́, поклони́тися Боже́ственным Страсте́м Твои́м и ви́дети всера́достный де́нь пресла́внаго из гро́ба Воскресе́ния Твоего́, в о́ньже свободи́л еси́ су́щия во а́де от ве́к свя́занныя ду́ши пра́ведных. Тоя́ Боже́ственныя свобо́ды ду́ха и пло́ти, дража́йший Спаси́телю мо́й, и а́з жела́ю, да разреши́ши мя́, свя́зана су́ща мно́гими грехи́, и да сотвори́ши возсия́ти живоно́сному све́ту Воскресе́ния Твоего́ во мра́чней души́ мое́й.
Ви́жду бо безчи́сленныя щедро́ты и неизрече́нное человеколю́бие Твое́, я́ко не то́чию от небытия́ в бытие́ мя́ приве́л еси́, и о́браза Твоего́ подо́бием украси́в, всея́ до́льней тва́ри влады́ку поста́вил мя́ еси́, но и посе́м па́дша с высоты́ и врагу́ порабо́тившася, не оста́вил еси́, но, искупи́в мя́ безце́нною Кро́вию Твое́ю, благода́тию креще́ния снабди́л мя́ еси́, да востеку́ на пе́рвое достоя́ние.
А́з же, окая́нный, запя́т бы́в умо́м плотски́м, обрати́хся вспя́ть и па́ки ра́б сотвори́хся греха́ и страсте́й, доне́леже еди́н по еди́ному погуби́х все́ да́ры благода́ти Твоея́. И ны́не у́бо, что́ сотворю́, не ве́м; оба́че помяну́в глаго́лы пречи́стых у́ст Твои́х, я́ко не прише́л еси́ призва́ти пра́ведники, но гре́шники в покая́ние, и а́з, я́ко еди́н от си́х, с ве́рою и смире́нием прихожду́ к живоно́сному гро́бу Твоему́, не арома́ты и воню́ ми́ра нося́й, (на́г бо е́смь и пу́ст благи́х де́л,) но па́че наде́жду имы́й обрести́ в не́м проще́ние греха́м мои́м и обновле́ние нечи́стому житию́ моему́.
При́зри у́бо на мя́, ка́ющася и служи́ти Тебе́ хотя́ща, и не отри́ни от благода́ти Воскресе́ния Твоего́! Живоно́сною сме́ртию Твое́ю и погребе́нием умертви́ моя́ лю́тыя стра́сти, да, я́ко ме́ртв и погребе́н, живу́ в ми́ре се́м.
Пресла́вным воста́нием Твои́м воздви́гни мою́ ду́шу, умерщвле́нную грехми́, и оживи́ со́весть, ея́же ничто́же в ми́ре ну́жнейши е́сть.
Вознесе́нием Твои́м отто́ргни мя́ от су́етных и душетле́нных бла́г земны́х, и сотвори́ мя́ го́рняя му́дрствовати, я́ко да не ктому́ себе́ живя́ и угожда́я, но Тебе́, Го́споду и Бо́гу моему́, служа́ и рабо́тая, я́коже сподо́бихся поклони́тися Воскресе́нию Твоему́ на земли́, та́ко сподо́блен бу́ду ви́дети Тебе́, дража́йшаго Искупи́теля моего́, и на небеси́, за прия́тие сме́рти кре́стныя сла́вою и че́стию венча́нна, и ста́в одесну́ю вели́чествия Твоего́, со арха́нгелы и а́нгелы, и со все́ми искупле́нными Тобо́ю бра́тиями мои́ми, во ве́ки веко́в пою́ Тебе́: Аллилу́ия! Ами́нь.
Читайте также: